torsdag 14 december 2006

sämsta uppsatsen någonsin

Eftersom jag har en viss självkritisk distans till mig själv (?), så inser jag att min uppsats om presidentialiseringen av Sveriges parlamentarism är typ den sämsta någonsin. Men, det hindrar mig icke från att skriva lite om det här.

Så, vad är parlamentarism? Regeringen är ansvarig gentemot parlamentet, och kan när som helst bli avsatt av det genom misstroendeförklaringar. Det hålls bara ett nationellt val; till parlamentet, som sedan utser statsministern/premiärministern. Statschefen och regeringschefen är skilda åt. Statschefen är en monark eller president, men har i vilket fall mycket svaga maktbefogenheter. Ministrarna sitter oftast både i regeringen och parlamentet. De flesta länderna i världen är parlamentariska, tex Norge, Tyskland, Belgien.

Presidentialism innebär att presidenten är både regeringschef och statschef, den är vald direkt och innehar presidenttiteln under en bestämd tidsperiod, och går ej att avsätta med misstroendeförklaringar (däremot med impeachment). Ministrarna får ej sitta i både regering och parlament. Presidenten har ett otal särskilda befogenheter och resurser. Några exempel på presidentiella länder är USA, Braslien.

Semipresidentialism är en slags blandning. Presidenten är direktvald medan premiärminitsern utses av regeringen, och de delar på makten. Länder som tillämpar semipresidentiella system är Frankrike och i viss mån Finland.

2 kommentarer:

henc sa...

Psst... läs kommentarer i gårdages blogg. Kom ihåg, -inte de rödvitsvarta :)

h

Anna sa...

hm, och jag som lite inne på de röda. Jag tycker det är snyggt med pösiga stövlar. Annars gillar jag de med snörning bak.

Vad tycker du om det nya fotot då?

Läget bra. Själv?