onsdag 20 december 2006

trött

Kan inte sova, som vanligt. Är lite trött på att vara trött. Har haft sömnproblem sen jag var tretton, det vill säga i nio år nu, och det är inte så skojigt. Så fort jag är det minsta stressad (just nu över tentan och uppsatsen), behöver bara vara yttepyttelite, så kan jag inte slappna av och då kan jag inte heller sova. Ibland oroar jag mig lite för att jag kommer dö alldeles för tidigt bara för att kroppen inte kommer orka med så länge som den borde göra. Dock har jag faktiskt blivit lite bättre de senaste åren (fast jag har en känsla av att juristprogrammet kommer knäcka det), när jag gick på gymnasiet tog jag sömntabletter varje natt och var mer eller mindre konstant stressad. Så är det inte idag, nu kan jag somna av mig själv utan tabletter (och ibland tar det bara en halvtimme!) och jag är inte så überstressad och kan slappna av ibland. Den värsta perioden var nog när jag precis flyttat till Göteborg, januari - 04. Då brukade jag vara vaken hela nätterna och "oroligt kasta mig av och an" - som det brukar heta - och somna vid sjutiden på morgonen.

Och nej - det finns inga knep som fungerar. Jag har prövat allt, och inget hjälper. Har i och för sig hört att akupunktur ska vara effektivt, men jag är ju barnsligt rädd för nålar. Det händer att utmattningstekniken fungerar, alltså att helt enkelt trötta ut sig själv så man till slut somnar, t ex genom att sitta framför datorn, eller läsa en bok, tillräckligt länge.

Godnatt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Har inget att skrivaegentligen... ses snart! /S

henc sa...

Jag brukar tycka att man inte kan somna om man vill tänka på saker... vad som däremot funkar är att koncentrera sig på tanken "jag skall sova" konstant - utan att flyta iväg och tänka på något annat. Lite som meditation.
(Det svåra är när det är för kul att tänka på annat som man vill fundera ut och lösa :)

h