tisdag 17 juli 2007

when I'm sixty-four





När jag blir panchis om sisådär drygt 40 år ska jag och Anders bo i en söt liten stuga i Lysekil eller något annat samhälle vid kusten i Bohuslän. Jag ska ha ett litet antikvariat med café dit alla andra panchisar kommer och läser böcker och dricker kaffe och skvallrar. Och så ska jag baka bullar och spela boule och resa och umgås med barnbarnen (och hoppas att de har samma intressen som jag så de gillar att rota i mina lådor med kläder och skor och smycken). Läsa Femina och people.com för att hänga med och oja mig över ungdomars påhitt. Gå promenader med stavar utan att skämmas och inte bry sig om vad andra tycker för det gör man inte när man är tant och lösa korsord om kvällarna och dansa gammeldans.

Fattar inte folk som vill jobba tills de är 80, pensionärsåldern måste ju fett lätt vara den bästa. Okej att man har rynkor och grått hår och en kropp med gäddhäng som inte orkar lika mycket som nu men så länge man får vara frisk lär det ju vara helt underbart. Massa tid, och förhoppningsvis tillräckligt med pengar,
att göra vad man vill. Soft.



2 kommentarer:

Anonym sa...

åhhhhhhhh, anna, det där var typ ett av dina finaste inlägg någonsin. lätt att jag kommer vara stammis på ditt bokcafe, jag kommer att komma in varje dag och dela ett glas transbärsjuice med dig och så kan vi ojja oss över hur alla våra panchisvänner bara läser deckare nuförtiden. för lätt att vi fortfarande kommer förakta deckare när vi är 64 lika mycket som nu!

Anna sa...

Oh ja, kommer apselut inte att ha några deckare på mitt antikvariat! förutom kanske någon agatha christie...