lördag 11 augusti 2007

damn it feels good to be a gangsta




Den "subkultur" som får mig att känna mig mest gammal och ute är sneakerstjejer (förutom de där kidsen som är "emo" - fattar fortfarande inte riktigt vad det är).

Tjejer som bär coola snygga innesneakers, gärna från obskyra små märken som bara ett fåtal hippa känner till, och alltid har "rätt" tishor och jeans, som de matchar med stora plastiga msycken och kepsar. De vet precis vilka tv-program (Weeds?, Grey's anatomy?), filmer och klubbar (Nef?) som är heta just nu, vilken musik man ska lyssna på (hiphop?) och vilka slangord som är coolast (och säkerligen är cool inte ett av de orden). När jag umgås med såna här tjejer, eller ser dem på stan, eller läser deras bloggar känner jag så totalt ohipp. Jag har noll koll på sneakers (jag köper ju mina på DinSko), klubbar (jag går ju aldrig ut) och musik (suck). Jag kan virka rosetter till mina femtielva klänningar. Jag vet ganska mycket om litteratur och gillar Gilmore Girls och fjantiga teen movies. Jag tror fortfarande att det är coolt att säga cool. Så, jag och sneakerstjejer - inte en match made in heaven, direkt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

urk. håller med. jag är gammal. suck.

Anonym sa...

Känner precis som du...

Anonym sa...

hehe, jag har just köpt ett par nya sneakers, kolla här

Anna sa...

Love Sex Money, du är en av de sneakerstjejer jag tänkte på när jag skrev inlägget...

Snygga skor!

S. sa...

Jag håller helt med! Dock så jämför jag mig knappast med sneakerstjejer iof...

EMO människor får mig dock oftast på bra humör. Jag är inte gammal med dem, men jag är fan så mycket mer harmonisk och klok, och jag är knappast yngre, däremot djävligt glad att jag passerat emo heaven (aka tonår).

Anna sa...

asså jag är tio gånger hellre "gammal" och ohipp än ung och emo... har egentligen inga prbolem med att bli "vuxen" eller whatever, men jag blir nervös när jag umågs med folk som har koll, eftersom det får mig att inse att jag verkligen inte har det.

Anonym sa...

Fast asså, jag är ju inte en sån där HIPP SNEAKERSTJEJ, eller cool eller vad man vill säga (jag säger också cool) ... Jag är egentligen ganska tappad iaf med stockholmsmått mätt, men kör min egen lilla grej här nere där alla tror att man har en helt egen hipphetsskala för att man är svensk, och så känner jag själv att jag blir fashion-guru bara för att alla andra (som inte är svenskar eller engelsmän) har sämre eller tråkigare smak medan jag typ... läser bloggar och gillar H&M-rea och glada färger.

S. sa...

LSM: Har engelsmän bra stil? Har alltid trott motsatsen.

Anonym sa...

Kanske inte alla engelsmän, men de som kan kan definitivt... London och Stockholm har tvillingtronen som Europas stilhuvudstäder i mitt huvud iaf.