tisdag 10 november 2009

mina bestyr

måste tipsa om en blogg jag gillar skarpt; mina bestyr heter den och skrivs av en mamma, teres, med två tvillingar. anledningen till att jag gillar den så mycket (förutom att det är en barnblogg dårå, läser ju hur många såna som helst, lite konstigt kanske med tanke på att jag inte har barn själv och inte heller vill ha på väldigt länge, men men) är för att teres & pappan till kidsen bryter mot könsrollerna. de klär barnen, två pojkar, i kläder som är rosa och har hjärtan på, och ger dem alla möjliga leksaker utan att bry sig om att vissa är så kallat "tjejiga". och barnens rum är jättefint inrett och inte alls typiskt "pojkigt", och inte heller tråkigt "könsneutralt", utan bara fint.

det är så oerhört befriande att inse att det faktiskt finns människor som vågra bryta mot normerna, som vägrar anpassa sig efter töntiga idéer om hur saker och ting "ska" vara. och så oerhört sorgligt att inse hur få det är som vågar göra det. jag hoppas verkligen att jag vågar om jag en dag får barn.

4 kommentarer:

kakan sa...

japp, min absoluta favoritblogg just nu.

Anna sa...

och hur söt är inte august??? gulligaste bloggungen ever!

Kakan sa...

jomen jag veet! tycker nästan lite synd om julian... även om det också är en himla gullig unge

Teres sa...

men åh vad fint skrivet, tack så härligt.

Men du kakan, måste dock skriva att Julian är minst lika söt som August, dessutom har han en charm som inte är av denna planet.