torsdag 6 januari 2011

Älska att folk skriver helt idiotiska saker och sen ursäktar det hela med att "men jag är feminist, det här är för att skydda tjejer". Men åh!

Det är inte feministiskt att skriva hur tjejer ska undvika att bli våldtagna (för det är tydligen vårt ansvar att se till att vi inte blir det. Suck.), feministiskt hade det varit att skriva hur killar ska bete sig mot tjejer.

Dessutom, den här s.k "manualen" handlar till största delen om hur man ska undvika överfallsvåldtäkter. Hur har Janouch tänkt att man ska undvika den allra vanligaste formen av våldtäkt, den som sker i hemmet, i en relation?

Jag blir så trött. Vi har alltså inte kommit längre än så här 2011, det är fortfarande tjejens "fel" om hon blir våldtagen. Det enda som är bra med sånt här skit är att jag blir ännu mer övertygad om vad jag vill jobba med i framtiden, dvs kvinnors rättigheter.

PS. som tur är finns det riktigt smarta människor också, UnderbaraClara till exempel, som skrivit det här inlägget apropå Katerina Janouchs inlägg.

2 kommentarer:

maja sa...

I soo agree.

Annika sa...

haha, det där Janouch skrev reagerade jag också på,....rejält också! Att det var hon som skrev skiten gjorde mig ännu mer besviken, tycker annars hon verkat haft vettiga åsikter. Läste även Clara´s respons och håller verkligen med.....helt sjukt att någon ens kommer på att skriva en artikel som de vill kalla "manual" för att undvika våldtäkt....herregud.....:O