måndag 17 januari 2011

Dag 12 - Det här får mig att må bättre

För några år sedan hade jag en så kallad litterär snuttefilt, dvs en bok jag ofta tänkte på och tröstade mig med när något i mitt liv var jobbigt. Boken jag använde heter Konsten att vara Ela av Johanna Nilsson. Jag älskade verkligen huvudkaraktären Ela och kände igen mig jättemycket i henne, vi reagerade ofta på samma sätt i många situationer. När jag mådde dåligt eller befann mig i en situation jag inte visste hur jag skulle hantera så tänkte jag "hur skulle Ela göra nu? Hur skulle hon tänka och känna?" och så kändes det lite bättre för jag fann tröst i att inte vara ensam i det jobbiga. (Det här låter kanske konstigt men det hjälpte mig.)

Nuförtiden använder jag mig inte så mycket av Ela men jag har några andra knep:

1. Prata prata prata! Det absolut viktigaste är att inte hålla saker för sig själv, man mår alltid bättre när man fått dela med sig.

2. Träna. Man ska icke underskatta den fysiska aktivitetens inverkan på det psykiska.

3. Gråta, om man är ledsen alltså. Det är jobbigt att gråta men det känns alltid mycket lättare efteråt.

2 kommentarer:

b sa...

Vad glad jag blir av att läsa att du har en litterär snuttefilt! Det är precis så (eller ja, "den är som en snuttefilt") jag brukar referera till den bok jag nästan alltid tagit med mig när jag skulle någon främmande stans och vara borta ett tag. Gissa vilken? Och ja, den är smått utbytbar inom sin serie. Det gäller fortfarande, allid med.

Anna sa...

Och jag som trodde jag var enda som har en bok som snuttefilt! coolio. Kan det vara en bok av Johanna Nilsson, kanske?