måndag 30 maj 2011

Skäms, Cancerfonden!

På spotify görs det reklam för mustaschkampen, Cancerfondens kampanj mot prostatacancer. I bannern på spotty står det "Sveriges vanligaste cancerform drabbar 0 kvinnor" eller något liknande, kommer inte ihåg den exakta formuleringen.

Alltså.........................wtf??? Vad är det för löjligt sätt att göra reklam på? Är det här nån slags attack mot Rosa bandet-kampanjen? Vilket vore väldigt konstigt eftersom det är Cancerfonden som gör båda. Vill reklamen säga att mäns sjukdomar är viktigare än kvinnors? Eller att kvinnors sjukdomar får för mycket uppmärksamhet? Herregud, vilket skämt i så fall.

På facebook stod det att Cancerfonden tagit bort bannern från spotty för att de fått en hel del kritik mot den men det har de inte gjort.

8 kommentarer:

Nina sa...

ja, har tänkt på d här innan... Är ju lite samma fenomen som "men hallå, men män blir faktiskt också sexuellt utnyttjade i krig och konflikter!"

Ogillar!

Nina sa...

annan idiot idag; kungen. Jag tror han gör en Bill Clinton....

S. sa...

Rosa Bandet och bröstcancer tagit oproportionerligt mycket uppmärksamhet från andra cancerformer. Sedan tvivlar jag på att detta är en attack mot någonting. Snarare ett försök att bredda diskussionen – och om det stämmer att prostatacancer är den vanligaste cancerformen så ä väl inte det fel?

Anna sa...

S: men rosa bandet-kampanjen är ju i oktober och mustasch-kampanjen är i maj så de konkurrerar ju inte om utrymmet.

Bröstcancer är väl den vanligaste cancerformen för kvinnor (eller?) så det är knappast oproportioneligt att det får mycket utrymme. Det är klart att det är viktigt att uppmärksamma prostatacancer men jag förstår inte varför det måste ställas mot andra cancerformer. Vi kan väl uppmärksamma båda? Så som kampanjen på spotty var utformad låter det som att prostatacancer skulle vara en mycket viktigare cancerform eftersom det drabbar män och inte kvinnor.

Leonor sa...

Jag tror snarare att bannern var till för att ge lite perspektiv. Sveriges vanligaste cancerform, alltså vanligaste av ALLA cancrar, drabbar uppenbarligen 0 kvinnor. Förstår vi då hur många män den drabbar? Kvinnor utgör väl ändå (över?) hälften av Sveriges befolkning, och då måste den här cancerformen vara extremt utbredd bland den andra halvan.

Därmed inte sagt att prostatacancer är värre än någon annan cancer bara för att den enkom drabbar män. Inte heller sagt att det skulle vara värre när män får cancer än när kvinnor får cancer. Tycker inte jag. Och säkert inte Cancerfonden heller.

Anna sa...

Leonor: Jag förstår hu du menar. Jag hoppas verkligen att det är så som du säger, att Cancerfonden inte tycker det är värre att män får prostatacancer än att kvinnor får bröstcancer - dock tycker jag att bannern uttryckte en skillnad i värdering vad gäller kvinnors och mäns sjukdomar.

Man får väl säga att det har varit en lyckad kampnaj PR-mässigt eftersom den väckt en del uppmärksamhet. Dock får den i alla fall inte mig att vilja stödja kampen mot prostatacancer. Eller jo, det är klart jag vill, men inte via cancerfonden.

S. sa...

Inser att jag måste sluta uttala mig om saker som jag inte sett men finns det någonting som säger att Cancerfonden tycker det är värre med män/prostatacancer än kvinnor/bröstcancer?

Med tanke på att ganska många ser bröstcancer som synonymt med cancer så behöver vi kanske lite hederligt massmedialt cancerkrig.

Anna sa...

S: jag tycker att Cancerfonden, i och med sin formulering, uttryckte att det är värre med prostatacancer än bröstcancer. Men det är ju min subjektiva tolkning.