tisdag 24 januari 2012

nämen, där försvann visst mitt medlemskap i feministklubben

Läste det här blogginlägget samt följer en twitter-feud mellan Cissi Wallin och några andra, bl a Ghazal och Margret Atladotttir, och kokar nästan av ilska. Wallin tror att andra feminister är manshatare och att hon själv står för Den Enda Sanna Feminismen. e

Förutom att Wallin inte kan konsten att argumentera (läs t ex det lilla stycket om systerskap samt det sista stycket) så blir jag förbannad på folk som tror sig ha rätten att bestämma vilka feminister som är värda att få kalla sig det och vilka som är det. Självklart finns det åsikter som är helt oförenliga med en feministisk ideologi - jag tycker t ex att vara mot abort är ofeministiskt - men man kan fortfarande ha oerhört många andra feministiska tankar. Jag vet att folk har olika syn på vad feminism är och jag skulle aldrig säga att någon inte har rätt att kalla sig feminist.

Och det här med att det är fel, enligt Wallin, att säga att alla är del av förtrycket? Eh, JA, vi är alla del av förtrycket på samma sätt som alla är del av ett samhälle med rasistiska strukturer. Det vill säga, man behöver inte göra utöva förtrycket direkt och personligen, men vi alla lever i ett samhälle där det finns strukturer där vissa grupper av människor har privilegier som andra inte har. Dessa strukturer upprätthålls av både män och kvinnor. Tvärtemot vad Wallin tycker så skulle jag säga att alla kvinnor är förtryckta (män förtrycks också av de strukturer vi har men inte i lika stor omfattning) - indirekt eller direkt. Ingen människa (kvinna) står utanför samhället, ingen står utanför alla normer som finns, ingen är helt opåverkad. Tvärtemot vad Wallin gör så svänger jag mig med en "offerjargong" eftersom jag tycker att kvinnor (och män) är offer för de strukturer som finns. Men att vara offer innebär endast att någon har gjort något mot en, inget annat. Det säger ingenting om hur man är som person eller vilka egenskaper man har. Därför är det inte heller ett "dåligt" ord att använda.

Och apropå Wallins kritik mot "manshatande" feminister - visa mig en enda feminist som hatar män.

Här är ett annat inlägg om Wallins inlägg.

Inga kommentarer: