lördag 7 oktober 2006

Politik

Är på G idag, så här kommer tredje inlägget för dagen.

Kopierar listan som både Malin (www.naknaryskavader.blogspot.com) och Anna (www.annarod.blogspot.com) haft med i sina bloggar.

1. Politisk ideologi du förespråkar?

En socialliberal ideologi. Liberalism med ansvar.

Vill varken kalla mig höger eller vänster (har tagit mig 22 år att komma fram till det), utan mitten. Lila är min färg, men om jag måste sätta en etikett på mina politiska åsikter blir det socialliberal.

2. Politisk ideologi du föraktar mest?

Förakt är ett väldigt starkt ord. Tycker inte om nazism, rasism, fascism och dylikt, naturligtvis. Om det är något jag kan känna ett pyttepyttelitet mått av förakt, eller kanske snarare irritation för, så är det människor som röstar likadant, tänker likadant, tycker likadant från år till år utan att reflektera över varför de tycker så. Som inte ifrågasätter sig själva.

3. Materialist eller idealist?

Materialist. Gillar skor, kläder och smycken kanske lite för mycket. Försöker att handla ekologiskt, men det är svårt när Netto har typ två ekologiska produkter och man är lite för mycket fattig student för att handla på andra ställen.

4. Plikt- eller konsekvensetik i politiken?

Konsekvensetik. Det blir väldigt svårt att föra en politik där man inte ser till konsekvenserna av sitt handlande.

5. Politiskt uppvaknande?

När jag bodde i Bryssel och London. Fick mig att definitivt inse att jag inte är vänster, och att Sverige kanske inte är världsbäst på allt. Om andra länder klarar av att inte vara ett storebrorssamhälle, varför ska då Sverige vara ett? Om andra länder inte har till exempel systembolag, varför ska då Sverige ha det? Och kom inte säg att det handlar om folkhälsan.

6. Politisk detour?

Har gjort två större politiska omvägar. I förra valet röstade jag på vänsterpartiet (pinsamt), och när jag gick på gymnasiet var jag rabiat feminist. Trodde stenhårt på att tjejer inte kunde sminka sig, ha högklackat, små "fjolliga" väskor, korta kjolar (eller ens kjol överhuvudtaget), urringning och rakade ben för att kalla sig feminister. Nuförtiden använder jag smink (inte särskilt ofta, men ibland händer det), högklackade skor, små väskor, jag äger en kort kjol och flera längre och några klänningar, jag har ofta urringning och nästan jämt rakade ben. Och - hör och häpna - jag är lika mycket feminist för det.

7. Enskild person som påverkat dig politiskt?

Mina kära päron har påverkat mig mycket när det gäller feminism och jämställdhet. Jag har aldrig träffat någon annan vars föräldrar båda jobbade 50 % när barnen var små, under flera år. Så vitt jag ser det har mina päron även i övrigt en mycket jämn hushållssysslefördelning. Min pappa är feminist, min mamma är konservativ och är det inte. När min lillebror fyllde 13 tyckte mamma det var jättebra, för "nu kan ju Olof klippa gräsmattan istället för pappa". Att det fanns tre döttrar i huset som kunnat klippa gräsmattan i flera år spelade ingen roll, "att klippa gräs är en manssyssla". Så är det tydligen även med fotboll, eftersom "tjejer får fula kroppar av att spela fotboll". Bort med könsrollerna!

8. Bok som påverkat dig politiskt?

Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stowe. Så bra och hemsk och sorglig och tänkvärd. Läser inte särskilt mycket politisk litteratur, tycker Popvänstern av Erik Zsiga var väldigt skojig. När kommer Pophögern?

9. Största bristen i den ideologi du förespråkar?

Att den ibland går för mycket åt höger.
10. Viktigaste enskilda politiska frågan?

Feminism och jämställdhet (mer genustänkande på dagis!)
Skol- och utbildningsfrågor (fler beygssteg, högre krav, högre kvalitet på universitet och högskolor)
Intregationspolitik (men inget språktest, tack)
Kultur (gärna en bokkanon)
Avskaffandet av Systembolaget

12 kommentarer:

Caisa sa...

jag tröttnade på att läsa efter jag läst klart halva punkt nummer 1...

Anna, lova att inte bryta vår heliga pakt genom att bli en sån som du redan är.. !! =)

Seeee you soon gangsta!!!

Malin sa...

Vadå kom inte dragandes med folkhälsan? Folkhälsan är ju för fan skitviktig! Jag tror stenhårt att svenska folket skulle supa ihjäl sig om sprit var billig och fanns överallt. Jag är ju fan på väg redan här i Holland ;)

Jag har tvärtemot sig känt sen jag flyttade utomlands att shit, vad vi har det bra i Sverige (inlägget om min syrras jobb tex).

Annars blir jag inte förvånad över att du är socialliberal, ganska väntat, trots att vi aldrig (?) pratat politik.

Anonym sa...

Folkhalsa ska inte staten syssla med. Legalisera allt som finns och lat marknadskrafterna styra det. Samt avskaffa systembolaget saklart.

Malin sa...

Seb:

varför ska staten inte syssla med folkhälsa? är inte det en vettig (förebyggande) del av ett socialt skyddsnät? eller vill du låta marknaden reglera ALLT? skit i skyddsnät?

vill du legalisera tunga droger, typ, eh, heroin och crystal meth? (eller crystal meth kanske inte räknas som tung? fan jag e inte så bra på att namedroppa skrämmande droger haha)

kaffechoklad sa...

högre krav och mer betyg... För att sålla folk? och få de som redan har det knöligt att känna sej ännu mer utanför och efter.Tror inte att det är bra, tror redan att man fäster för stor vikt vid betyg. Var för det förr (antagligen för att jag själv ahde ok betyg), med tiden (under studier på högre nivå o med mer inblickar i arbetslivet) har jag insett att det är ett dunt sätt att döma folk iaf med de flummigt ställda krav de innebär. Vad man gör på gymnasiet och ännu tidigare ska inte sätta hinder senare. Man är så ung då.

Anonym sa...

Malin: Massa länder har inga systembolag o ändå är inte hela befolkningen alkoholister. Att släppas lös spriten i butikerna är INTE lika med död för folkhälsa, att det sedan finns idioter som inte förstår den risk som finns med sprit. ja det är en annan femma. i så fall borde vi inte sälja cigarretter i butiker heller eftersom det påverkar vår hälsa negativt.

Anonym sa...

Ifall man ska se det pa det hela sa tycker jag inte att staten ska domma manniskors livsval. Oavsett positivt eller negativt sa ska staten lata manniskor ta ansvar for sina egna liv.

Det staten kan gora for att minimera skadorna av allt drogbruk (alkohol, narkotika, m.m.) ar att legalisera det sa att de kriminella natverken forlorar sin storsta inkomstkalla, priserna faller sa att narkomaner inte behover ga in i kriminalitet eller prostutition, en battre kvalitetskontroll kan utvecklas for att fa bort "det smutsiga" knarket sa att sakerheten okar, fa in skatteintakter sa att vi kan bygga ut en fungerande rehabliteringsservice for de utsatta. Dessutom skulle en legalisering antagligen medverka till att forskning om preparat skulle dras igang sa att marknaden far fram nya droger med mindre och eller inga negativa biverkningar.

Dessutom skulle alla tjana pa att fangelserna inte ar fulla med narkomaner sa att personer som fortjanar att sitta dar verkligen sitter dar och polisen skulle kunna ta sina resurser till att jagga brottslingar som krankar andra manniskors varden.

Crystal Meth ar nog en ratt tung drog. Min stad ar ett ratt bra exempel pa att restriktiv narkotikapolitik inte fungerar sa bra. Hmm mitt campus ar nog ett ratt bra exempel pa att en restriktiv politik inte fungerar.

Radsla for myndigheterna, hoga priser, dalig kontroll pa vad som kommer in och ut m.m.

Malin sa...

Annika: Ja, men många länder har inte Sveriges supa-tills-du-ligger-kultur. Titta på statistiken i Finland efter att de sänkte momsen från ca 40 till ca 6 procent.

Som en bisats kan nämnas att coffeeshopsystemet, som kanske kan verka långt från Systembolaget men som egentligen innebär samma sak, ett juridiskt reglerat monopol på en drog, tycks fungera väldigt bra här. Det verkar inte finnas ett stort behov av att kunna köpa weed på Ica...

Seb: Jag kan förstå den principiella ståndpunkten att staten inte ska ta ansvar för människors liv. Men jag tycker det. Jag vill ha en stat som fångar när jag ramlar.

Vad gäller legalisering av lätta droger vet jag inte riktigt vad jag tycker. Håller med om fördelarna och det verkar fungera fint i Amsterdam (och jag tycker Jamaica borde ge upp och legalisera idag liksom, men de har ju påtryckningar från USA där). Å andra sidan är Sverige inte Holland... jag vet inte. Tunga droger känns bara dumt att legalisera. Gift är inte lagligt heller liksom.

Anonym sa...

Malin; vad menar du me det? "Ja, men många länder har inte Sveriges supa-tills-du-ligger-kultur" Varför utgår du från att varenda svenne dricker så mkt? Och hur kan man säkert veta att det skulle problem för att spriten släpps lös? Jag tycker faktiskt vuxna människor ska kunna få köpa sin sprit var dem vill. självklart ska staten bidra me något "skyddsnät", men jag tycker alltmer, speciellt Sverige, ser staten som någon jätteförälder som ska ordna allt åt dem. Var och en har faktiskt lite ansvar för sitt eget liv, så räknar jag iaf

Malin sa...

Jag menar att om du tittar på dryckeskulturen så har vi en alkoholkonsumtion i Sverige som generellt - inte alltid, inte alla - innebär att när vi dricker så dricker vi oss berusade. Det är inte jag som hittar på det, det är rätt vedertaget. Om det är bättre eller sämre än att dricka ett glas vin till lunch o ett till middag varje dag som man gör i t ex Frankrike (återigen, generellt) är en helt annan fråga.

Och nej, man kan inte säkert veta att det skulle innebära problem om spriten släpptes lös, men som jag sa så kan man jämföra m t ex Finland som har ungefär samma dryckeskultur, där spriten till viss mån släpptes lös, och där det innebar problem.

Anonym sa...

Det finns val en massa gift som ar lagliga?

Har for mig att den mesta forskningen (utifran ett langre perspektiv) sager att nar en legalisering eller avreglering pagar och ar nyligen utford sa oker anvandandet dramatiskt men normaliseras efter ett tag. Finland vet jag inte riktigt. Har for mig att det okade en hel del men det kan ocksa delvis bero pa granshandel m.m. Sedan far man inte glomma att kulturer (inklusive dryckes och narkotika) forandras med tiden. Fragan ar ifall det inte vore bra ifall vi kunde forandra varan kultur. Da maste vi kunna ta ansvar och det enda sattet att gora det ar att ge folk ansvar.

USA ar allmant djavliga i deras War on Drugs. Deras storsta misslyckande forutom War on Terror.

Malin sa...

Okej jag tar det tillbaka det där med giftet, erkänner att jag redan när jag skrev det tänkte att "det gör det iofs" ;)

Och ja, USAs war on drugs är sjukt misslyckat..