tisdag 3 april 2007

where the grass is green and the girls are pretty

Jag är hemma hos the man i Götet och livet känns återigen gött att leva.

Jag har upptäckt ett område inom juridiken som jag tycker är kul (!). Chockerande men sant. Området är immaterialrätt i allmänhet och varumärkesrätt i synnerhet. Ni vet, fildelning och vem som har rätt att publicera vad och hur och när etcetera. Roligt och intressant och aktuellt och framförallt konkret. Inte i den bemärkelsen att det går att ta på (duh, därav namnet immaterialrätt) men för att det går att förstå. Det är inte abstrakt och konstigt som tolkningsmodeller av avtal utan någonting som man använder och påverkas av dagligen, inte minst när man som jag bloggar. Gillar också varumärkesrättens nära förknippning med reklam, det gör det ännu mer konkret och skojigt.

Visste ni att om man gör reklam så måste man berätta vem det är som gör reklamen och vilken produkt det handlar om? Så den reklamen som gick nyss om "zero" (dvs för CocaCola Zero, något som aldrig påvisades i reklamen) bröt mot 5§ (tror jag det var) i marknadsföringslagen. Det ni.

1 kommentar:

Anonym sa...

okey, visserligen omfattas delar av en blogg av immaterialrätten men det är ju inte direkt speciellt för just fenomenet "blogg". Därmed tycks kan den kunnigare läsaren förstå att du inte alls vet vad immateriallrätt är och hur skall du då kunna uttala dig om ngt du faktiskt inte vet ngt om? Ja troligare är att ditt juridiska intresse bör rickta sig mot rättsinformatikens område och då kanske främst lagen om digitalaanslagstavlor, el? Om det är något som en jurist kan så är det lagen.