tisdag 1 maj 2007

GÄSTINLÄGG!!!





Annas bloggs bästa och mesta kommentator har fått den stora äran att förgylla denna eminenta blogg med ett gästinlägg om den nya blaskan Modette. Lite i senaste laget kan tyckas eftersom tidningen ändå funnits i affärerna ett tag nu men eftersom gästblogginlägg bara känns sååå våren -07 så blir de la te å skriva ihop en stump ändå.

Det verkar ligga till ungefär så här: Det är inte riktigt fint att gilla Modette. Tyckarna som tyckt till verkar genomgående ha någon sorts klapp-på-huvudet-liila-gumman attityd gentemot den. Den byggs ju trots allt upp av de så hatade modebloggarna, eller shoppingbloggarna som de som "verkligen förstår sig på mode" uttrycker sig. Och personligen känner jag mig farligt nära at ramla dit där själv, även om jag knappast skulle klassas som en person som "verkligen förstår sig på mode" (trots att jag tillhör den odrägligt pretentiösa skaran som förklarar mitt modeintresse med att jag är intresserad av konst... å andra sidan kan jag rabbla upp ett gäng modebloggar som jag lite sådär halvt i smyg diggar riktigt mycket...). För jag tycker tidningen som helhet är lite så där lite småputtrigt mysig, att läsa den är ungefär som att ha en sån där hederlig gammladags tjejkväll då man målar naglarna på varandra och fnittrar till Grease. Layouten är vidrigt ful (tänk er Frida runt -96) och allmänt gyttrig och jag tror att det bidrar mycket till att betyget dras ner, Modette känns långt ifrån så glassig som jag vill att en modetidning ska vara. Å andra sidan har den ovanligt få reklamsidor vilket givetvis är ett plus. Själva modereportagen känns varken bu eller bä, väldigt korrekt trendmässigt, det är genomgående väldigt snygga plagg men det känns heller inte vidare fascinerande eller kreativt. Personliga favoriten är givetvis, som det bör vara för oss som gråter blod över att vi missade Annas födelsedagsfest, sidan med 90-talsretero. Tidningens absoluta lågvattensmärke är dock reportaget om tjejer som är besatta av skor. Snälla. Finns det något mer uttjatat än detta ämne? SATC las fatiskt ner för åratal sen, skärp till er och skaffa er ett liv. Eller iallfall något nytt att obsessa över. Konstigast med det reporataget är nog inledningen där det skrivs något i stil med "vi är trötta på alla reportage om män som visar upp sina skosamlingar". Den som någonsin läst ett reportage om en man som snackar skor räck upp en hand, tack.

Jag känner mig oerhört trött och tråkig då jag måste konstatera att Modette har potential och att det är mycket möjligt att den kommer arta sig om ett tag när den hittat sin egen form och stil, som det är nu känns den mest bara rörig. Jag kommer inte köpa nästa nummer för det tycker jag inte den är värd (dom pengarna kommer istället läggas på sista numret av Sex) men jag kanske köper ett om ett år eller så för att se om den artat sig tills dess.

7 kommentarer:

Malin sa...

*räcker upp en hand*

Men de menar förstås sneakers, inte skor.

Anonym sa...

de menade visst skor, även om det bland annat var med en tjej som visade upp sina sneakers.

Anonym sa...

hum, kom just på att jag låter odrägligt aggressiv i ett visst stycke av texten. inte bra. (fast inte riktigt lika sorgligt som det faktum att jag sitter här och kommenterar mitt egna inlägg...buhu folk, skriv nåt då!)

Anonym sa...

Hejhej! Trevlig Peter Ottsjöspaning... Kram S

Anonym sa...

Hehe, Karin, du e la kul. Undrade just vem som skrivit inlagget - och sa var det du!! Ja, om ingen kommenterar det man skriver far man val lika garna gora det sjalv ;)
Tackar for mailet. Det kommer snart ett svar. Kan gladja dig (och Anna kan jag tanka) sa mycket med att avsloja att jag kommer hem tidigare!! Tjoho. Vet inte exakt nar, men sista vecka i maj iaf. Runt 10 dagar tidigare an planerat! Och da bara maste vi ses allihopa!!

(Karin - du har inte funderat pa att skaffa en egen blogg eller sa ;) )

Anna - ey girl. Miss u!!Kul att du ska till Sthlm. Vi far helt enkelt se till att traffas innan det. Skall du bo hos Anders i sommar?? Annars vet jag nagon som garna skulle vilja dela pa en lagenhet nagonstans....

Anna sa...

Well done Karin! Om ngn mer vill skriva gästinlägg är det bara att anmäla intresse...

Ja du ÅZ, ska allt bo hos the man i sommar men rätt mkt i u-a eftersom jag ska jobba där. Åh, kul att du kommer hem tidigare! sommaren -07 rockar fetast!

Anonym sa...

yey! kommentarer! jag svävar i sjunde himlen...