måndag 29 oktober 2007

rebel without a cause





Kultfilmen Ung rebell, med en oerhört snygg James Dean, avnjöt jag ikväll. Den levde helt klart upp till sin status men jag tror att en missförstådd tonåring hade uppskattat den ännu mer. Drama i överflöd, trassliga relationer, jobbiga teens, romantik, skarpa oneliners och en av de snyggaste filmtitlarna ever (på engelska asså, inte svenska) - alla nödvändiga ingredienser för en excellent film. Fyra vinglas får den av mig.

Bild från allposters.com.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har fixat lite småkrafs till Maja! Övar mig på att läsa svåra/tråkiga böcker inför litteraturvetenskapen nu så jag började med Edgar Allan Poe men tyckte faktiskt att Poe skrev bra så jag får ta något tyngre nästa gång... Kanske blir Strindberg? Tyngre eller lättare än Allan E P? Hoppas allt är bra! /S o Svensson

Anonym sa...

världens första high school film ju!