måndag 25 februari 2008

that was just a dream





På 90-talet var musik the shit och 00-talet var varit modets decennium. Frågan är vad som blir 2010-talets tongivande kulturyttring?

Jag gissar på litteratur. Det är lagom "exklusivt" men samtidigt allmängiltigt. De flesta läser böcker och det finns redan rätt många blokbloggar (varav den här är den absolut bästa).

Och sen när litteraturen blivit degraderad till att handla omdeckarbloggar av fjortonåringar från diverse småhålor, så tror jag konst blir grejen på 2020-talet.

Nu skulle jag gärna skriva något smart om att det här representerar samhällsklimatet och sätta in det i något slags sammanhang och göra en kulturell analys, men jag struntar i det och läser en bok istället. Det gäller ju att vara redo när alla litteraturbesserwissrar börjar göra sig hörda.

2 kommentarer:

S. sa...

Jag ska försöka sätta in det hela i sammanhang. Ifall det blir lyckat får du gärna kommentera tillbaka.

Jag tror att du kan ha rätt. Det som är tongivande brukar man kunna se som en reaktion på något. På 90-talet, som inte bara var musikens årtionde utan också ideologiseringens årtionde, så kändes det som att efterdyningarna av sovjets fall ledde till en radikalisering av det politiska fältet. Musiken med sin tradition av heta känslor utan logik och rationella argument var därför en passande kulturyttring.

00-talets modets decennium? Det vete fan. Har inte det så kallade webb 2.0 varit mer tongivande? Men ifall man väljer att se det som modets decennium så är det rätt logiskt. En reaktion på radikaliseringen under 90-talet och den otrygga nya världsordningen låter väl rätt bra. Att modet passar rätt bra in i dessa tankegångar eftersom modet betraktar dåtiden, nutiden och framtiden och samtidigt blir som en À la carte av idéer och influenser (där kan man dessutom slänga in den annalkande globaliseringen). Att modet kritiseras för att vara ytligt, eller som jag har hört en del gånger, konservativt kan också stödja teorin.

Den stora frågan är ju dock vad som blir 10-talets yttring. Personligen så tror jag tyvärr i att spåret av terrorism, misslyckade integrationsinsatser och en större ovishet i nationella identiteter m.m. att det finns en risk att kampen mellan monokultur och mångkultur blir den sprängande frågan och där skulle litteraturen kunna bli en rätt logisk kulturyttring.

Anna sa...

S: ja, jag tycker din analys är lyckad.

Jag skulle vilja säga att modet är dominerande detta decennium med tanke på alla modebloggar och att mode överlag fått stort utrymme i media. Det känns tidstypiskt att SVT gör sitt första modeprogram någonsin.