måndag 24 mars 2008

california here we come, right back where we started from





När jag var liten, egentligen fram tills jag var cirka tjugo, kollade jag ytterst lite på tv - det var ju mycket roligare att läsa böcker. Sedan flyttade jag hemifrån och hade fler tv-kanaler och ganska långtråkigt emellanåt och vips så ökade mitt tv-intag med några hundra procent. Nu är jag helt fast i tvträsket och mår dåligt om jag inte får min dagliga dos av amerikanskt drama.

Hur som helst - jag tänkte jag skulle skriva något om skillnader mellan tv-serier gjorda på 90-talet och tv-serier gjorda på 00-talet. Kan tyckas lite orättvist med tanke på att jag tittade på tv så mycket mer det här decenniet, men - för att citera
OC-Summer - whatevs. Typiska 90-talsserier för mig är Ally McBeal, Seinfeld, Mitt så kallade liv, Beverly Hills 90210, Vänner, Ensamma hemma, Blossom, Baywatch, Huset Fullt och Arkiv X. Typiska 00-talsserier är OC, Gossip Girl, Gilmore Girls, Sex and the city, Californication, Grey's Anatomy, Ugly Betty, Brothers and sisters, Six feet under och Desperate Housewives. En traditionell 90-talsdramaserie för mig är moraliserande (för det mesta), dyster, ganska mörk, full av tonårsproblematik, grungekläder, diverse missbruk, paranormala fenomen, oförstånde föräldrar, sökandet efter the big love, ironi och familjerelationer en masse.

90-talskomediserien, som oftast var en sitcom, innehöll snälla sexskämt, skämt om tjejers och killars olikheter, ett gäng kompisar i New York, en del moraliserande och präktighet, sökandet efter the big love och pålagda publikskratt.


00-talets serier är inte lika utpräglat definierade som drama eller komedi utan snarare en hybrid däremellan. Nyckelord för decenniets program är vackra människor en masse, designerkläder, sex, genomtänkta smarta dialoger, karriärproblematik, intriger i överflöd, populärkulturella referenser, snyggt foto, New York, Kalifornien, kompisrelationer och sökandet efter the big love.


Familje-, kompis- och kärleksproblematik känns som att det porträtteras på ungefär samma sätt oavsett tidsålder. Däremot tycker jag att 00-talets serier är både gladare och framförallt oerhört mycket snyggare (tänk exempelvis
Gossip Girl och Six feet under) och mycket mer möda har lagts på detaljer. Namedropping och hänvisningar till film, litteratur, mode och tv är väldigt vanligt i bland annat Gilmore Girls och OC. Intrigerna är skarpare, dialogerna vassare, karaktärerna mer sammansatta - om jag får generalisera en aning. Ytan spelar en större roll - ganska karaktäristiskt för 00-talet, som för mig har varit modets decennium. 90-talet var kantat av ekonomiska kriser och ständiga neddragningar inom det mesta, kanske speglades det i en del av tv-serierna (till exempel Ally McBeal, Arkiv X), som för mig präglades av en viss dysterhet och allmän misstro mot samhället.

Nu hade jag gärna avslutat med något talande citat men jag har inget på lager, så därför säger jag bara good night, and good luck.


2 kommentarer:

kaffechoklad sa...

intressant inlägg du

Anonym sa...

hahahahaha......

http://www.missbimbo.com/

kram