söndag 20 april 2008

always by your side, cause I'm your lady and you are my man

Jag kan inte särskilt mycket om politik och är inte så insatt i vad olika ideologier och ismer innebär, men jag har länge velat veta mer och så småningom engagera mig i något parti. Problemet är bara att jag inte tror på något. Eller rättare sagt, jag tror på vissa sakfrågor men inte på själva tanken bakom, ideologin, om ni förstår vad jag menar.

Jag önskar verkligen att jag kunde vara helhjärtat övertygad om något men det går inte. Det är så typiskt mig, jag sönderanalyserar allt i småbitar och sen går de inte att sätta ihop till en helhet igen. Inte bara politiska frågor utan även exempelvis religion och människor. Om inte något eller någon stämmer till 100 procent så köper jag det inte. Visst, ibland - oftast - måste jag "nöja" mig med mindre än så, men jag har en hög lägstanivå vilket gör att jag har ofta ogillar andra människor och är kritisk mot det mesta.


Jag avundas personer som har lätt för att ta till sig och tycka om saker och människor och inte är så bajsnödigt ifrågasättande hela tiden. Jag önskar att jag kunde vara sån men jag vet inte om det är något man kan lära sig eller om jag måste acceptera mitt alltför kritiska tänkande. Ibland kan det vara en fördel att vara ifrågasättande men oftast är det bara oerhört irriterande, onödigt och tidskrävande. Omg, ibland blir jag så trött på mig själv. Varför göra det lätt för sig när man kan krångla till det liksom?

2 kommentarer:

Anonym sa...

det är något man kan lära sig, absolut, hundra procent säker!

men det är klart, det är alltid väldigt lätt att krångla till det..det är det...

Anonym sa...

Hmm är precis likadan, har väldigt svårt att angagera mig i något som jag inte är 100% säker på, vilket gör livet lite jobbigare ibland. Nu för tiden skall man ju välja saker hela tiden. OK jag tycker det är bra med valmöjligheter, men idag ska man ju även vara insatt i så mycket och ha en egen uppfattning om allt. Det går inte riktigt ihop för mig, vem har tid att lägga på sånt!

//Anders