torsdag 28 maj 2009

who can deny the joy it brings, when you find that special thing

borde tentaplugga men asså palla. men jag tänker i alla fall skriva ett juridikinspirerat blogginlägg så det blir ju nästan samma sak som att sitta och göra ex-tentor.

här är mina fem favoritlagar:

1. Brottsbalken. här finns ju allt spännande man kan tänka sig; mord, våldtäkt, bedrägeri, stöld, rån, misshandel etc. det är som att läsa en välskriven deckare, typ.

2. Tryckfrihetsförordningen. en grundlag, så fancy! rätten att skriva (nästan) vad man vill, är inte det fint? minns att jag typ inte fattade någonting av den här lagen när vi läste den termin ett men jag gillar den ändå.

3. Upphovsrättslagen. gillar den mest pga 51§ som börjar så här: om litterärt eller konstnärligt verk återgives offentligt på ett sätt som kränker den andliga odlingens intressen... så himla tjusigt! vet dock inte alls vad den "andliga odlingens intressen" innebär, men det låter bra.

4. Avtalslagen. lite otippat, men den är ju ganska trevlig, och lite lagom småklurig. dessutom är jag tydligen 36§ i den lagen enligt ett test på fejjan, dvs jag är en slasktratt. och vem vill inte vara en slasktratt liksom?

5. Inkomstskattelagen. hahahahaahha skämt!!! ni gick väl inte på den lätta? nej, favorit nr 5 är skadeståndslagen. en lag-om lättsam lag, lätt att läsa och lätt att förstå, just the way we like it så att säga.

de lagar som jag tycker allra minst om är skuldebrevslagen (får rysningar bara jag tänker på den), inkomstskattelagen (hu), rättegångsbalken (så boooring och så lååång) och miljöbalken (usch).



jag & lagboken har en het dejt tillsammans idag.

2 kommentarer:

Nina sa...

ett av mina kompendier gick sönder idag. jag var tvungen att LAGa det...
....
....
....

Anna sa...

nerd alert på dig med:)