fredag 20 augusti 2010

duktig flicka? nej tack

Jag blir så extremt provocerad av de här två blogginläggen (fast jag blir nästan ännu mer provocerad av att läsa kommentarerna där i princip alla håller med). Jag tycker de här bloggarna har helt missuppfattat kritiken som finns mot duktiga flickor. Det är väl ingen som tycker det är dåligt att anstränga sig i skolan och få bra betyg, däremot är det väl ingen som tycker det är bra att duktiga flickor oftast har ångest och mår dåligt av de höga krav de ställer på sig själva. Jag känner en hel del typiskt sett duktiga flickor och det är ingen av dem som mår bra av att vara en duktig flicka. Ingen. Det säger sig liksom självt att man inte mår bra av att ha orimligt höga krav på sig själv.

2 kommentarer:

maja sa...

Det var väl det de skrev?...Jag fattade det iaf som att de ville särskilja begreppet duktig flicka från att göra bra ifrån sej...Eller att duktig flicka inte behöver betyda ångeststressen utan också att jobba bra och lyckas. Och att kritiken inte var riktad mot flickorna utan mot kraven. Typ.

Anna sa...

då har vi uppfattat inläggen väldigt olika för jag tycker de menar att duktiga flickor gör bra ifrån sig och att de inte kritiserar kraven överhuvudtaget.

enligt mig kan man inte säskilja den duktiga flickan från ångeststressen.