lördag 30 juli 2011

Bridesmaids

I torsdags var jag och Bodil på bio och såg Bridesmaids. Jag har funderat på den sedan dess men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den.

Å ena sedan var det mycket bajs & kiss- och snuskhumor, vilket jag gillar. Det var också väldigt skönt att se tjejer som såg helt vanliga ut, dvs inte var botoxade, supersmala och sönderopererade. Jag gillade även att fokus var på kvinnornas vänskap och inte på deras relationer med sina killar. Womance-filmer är de bästa!

Å andra sidan var det väldigt viktigt i filmen för kvinnorna att ha ett förhållande. Det irriterade mig mycket att det tycktes vara viktigare för tjejen som hade huvudrollen att ha en pojkvän än ett jobb. Det behöver såklart inte vara fel - jag tror de flesta tycker det är viktigare med relationer, både till vänner och familj, än att ha en lyckad karriär. Men det som stör mig är att det så himla ofta är så här för kvinnliga karaktärer, att bara man har en kille så spelar inte karriären så stor roll. Jag kan inte komma på att det omvända gäller för killar, de verkar alltid både ha en lyckad karriär och en flickvän/fru. Jag tycker att sådana här filmer sänder ut signaler om att kvinnor alltid bör låta relationer komma i första hand och arbete är något sekundärt medan för män går det utmärkt att ha både och.

Ta till exempel Hur man blir av med en kille på tio dagar, den slutar med att den kvinnliga huvudrollen är arbetslös och skippar en anställningsintervju och väljer killen - som såklart har ett jobb - istället. Eller som i filmen The Wedding Planner där Jennifer Lopez har ett jobb men är olycklig och hennes liv kan inte bli bra förrän hon träffar en kille och det är uppenbart hur hon använder sitt arbete som ett substitut för ett förhållande. Det finns massa fler filmer med liknande tema fast jag kan inte komma på någon mer just nu. Säg gärna till om ni vet filmer där samma gäller för killar.

Inga kommentarer: