fredag 22 juli 2011

tänk på barnen i Afrika

Plötsligt känns den gamla frasen "tänk på barnen i Afrika" väldigt aktuell. Usch, jag får ont i magen när jag ser bilder som den nedan; på stackars undernärda barn. Jag vill ta med mig massa mat och sätta mig på ett flyg till flyktinglägret i Kenya och försöka hjälpa till på något sätt. Här sitter jag och fläskar i mig kakor och godis medan det finns de som inte har något att äta överhuvudtaget - ibland är det väldigt nyttigt att få lite perspektiv. Visst, det hjälper inte dem om jag inte äter godis men för att stilla mitt dåliga samvete har jag i alla fall skickat 100 kronor till UNHCR's arbete för att minska svälten på Afrikas horn. Här kan man hitta olika organisationer att skänka pengar till. Kom igen nu, alla har råd att skänka 50 kr var. Det är bara en pizza eller en öl - det kan man faktiskt skippa och istället ge pengarna till någon som behöver dem bättre.

Bilden är från DN.

Det värsta med att barnen är så undernärda är att - om de överlever - kan få permanenta hjärnskador. Det spelar ingen roll hur mycket de äter senare i livet, skadan är redan skedd. Så himla tragiskt och onödigt.

3 kommentarer:

Lina sa...

Verkligen helt fruktansvärt! Får verkligen ont i magen av alla bilder. Bra gjort att du skänkte pengar iaf. Jag ska ta mig en titt på dina förslag också.

Lina sa...

Nu har jag också skänkt en slant. Bra initiativ anna! Hoppas alla andra som läser och kan bidra med en liten summa!

Xiao sa...

hey, clara har skrivit ett inlägg preciiis som detta. roligt :)