måndag 5 september 2011

Dagens kvinnohat

Via gruppen "Varför apor inte bär rosa klänning" (en genus/feminism/jämställdhetsgrupp) hittade jag sidan "Gråtrunka" på Facebook. Det är en helt genomvidrig sida fylld rakt igenom med kvinnohat. Sidan går i princip ut på att berätta sexistiska historier och klanka ner på kvinnor och visa på männens överlägsenhet. Den här seriestrippen är ett exempel på de många mysiga bilder och texter som finns på sidan:


Kul humor, verkligen.

Den här sjuka sidan har fått över 18000 "likes". Vilka är de här idioterna som hatar kvinnor så mycket? Jag är så himla glad att ingen av mina Facebook-kompisar har like:at sidan, jag hade varit tvungen att unfrienda personen direkt. Ingen person med vett i skallen kan like:a en sån här sida.

Gruppen är tydligen till för "killar som vill ligga med de snygga tjejerna" - men varför vill man ligga med tjejer om man nu hatar dem så mycket och tycker de är helt värdelösa? Borde inte killarna vilja ligga med varandra istället eftersom killar är så himla mycket bättre? Men som vanligt handlar det väl om maktutövande och varför ge sig på någon på samma nivå när det är så mycket lättare att sparka på den som redan ligger?

Jag funderar på att införa en ny kategori här på bloggen som ska heta "dagens kvinnohat" där jag publicerar något nytt varje dag som har med hatet mot kvinnor att göra, typ en artikel eller blogginlägg eller ett foto eller nåt sånt. Det skulle ju inte direkt bli svårt att hitta material om man säger så. Fan vad arg jag blir över att hatet och våldet mot kvinnor är så utbrett. 18000 likes liksom? Vad fan är det för fel på folk?

6 kommentarer:

Fröken Bella sa...

"Dagens kvinnohat" som kategori borde vi vara fler som startar för det behövs nu mer än aldrig!

Lina sa...

Sanslöst barnsligt och iq-befriad "humor" (inom väldigt stora citationstecken)!

maja sa...

Men knappast på allvar, eller? jag tror inte alla som likeat där hatar kvinnor, hoppas inte iaf. Det är väl mest dålig humor...

Anna sa...

Maja: jag tror att de bär på ett icke uttalat eller medvetet kvinnohat. Jag tror inte man kan gilla en sån här sida om man verkligen tycker att män och kvinnor är lika mycket värda.

elsa sa...

Men fy fan i helvetet. Jävla äckel-sida. Det är INTE kul med kvinnoförnedrande skämt, once and for all. Blir helt jävla galen när min PV drar något lumpet sådant.

Tristessa sa...

Men ush!! Att hitta saker till den kategorin hade nog varit enkel, hemskt det med.