fredag 4 november 2011

ett statement

Äntligen är hemtentan inlämnad och äntligen har jag tid att internetta igen! Jag har massa blogginlägg jag vill skriva, bl a om svt-serien Barn till varje pris, och kommenterar jag vill skriva svar till.

Men innan jag gör detta vill jag berätta om ett litet statement jag gjorde i min tenta. Pga enorm platsbrist (vi hade löjligt stränga begränsningar på hur många ord vi fick skriva) så gick det inte att skriva "his oh her" hela tiden - det finns ju inget könsneutralt ord man kan använda - så då valde jag att bara skriva "her", "she", "herself" etc. Annars så är det ju alltid alltid alltid ett "han" i all text som ska vara "neutral", som lagtext t ex. Och eftersom jag är trött på att mannen alltid ska vara normen för allting så valde jag att använda feminina pronomen istället.

Jag är himla nöjd med mig själv över detta. Inte för att jag tror att det kommer ge någon större impact på världen men ibland är det viktigt att markera saker för sig själv.

Haha, insåg nu att jag kanske låter väldigt pretto? Aja. Det är sånt som händer.

Inga kommentarer: