torsdag 5 januari 2012

Inte så radikalt

Jag tänkte att jag skulle inleda bloggåret med att slå hål på några seglivade myter om feminism, främst den så kallade radikalfeminismen. Det tycks finnas en uppfattning bland många att (radikal)feminister hatar män, vill att samhället ska bli matriarktiskt samt struntar i att raka sig under armarna - uppfattningar som förlöjligar och förminskar det feminismen verkligen står för, nämligen jämställdhet mellan könen.

Jag har aldrig träffat någon feminist som står för de två första sakerna, däremot har jag träffat en och annan med håriga armhålor, mig själv inkluderad. Håriga armhålor har jag skrivit om tidigare och vill man läsa min åsikt om det kan man klicka här.

Generellt så vill inte feminister ha ett samhälle där kvinnorna har makten. Det man vill ha är ett jämställt samhälle där män och kvinnor har lika mycket makt och samma förutsättningar i livet, oavsett kön. Inte så radikalt, eller?

Feminister brukar inte hata män, däremot kanske de hatar de strukturer som finns i samhället som gör att det finns en ojämlikhet mellan könen, en ojämlikhet som gör att männen har makten och kvinnor förtrycks. Radikalfeminismen menar att det finns samhällsstrukturer som gör att våldet mot kvinnor i alla samhällen över hela världen ser likadant ut. Det är inte en slump att kvinnor tjänar mindre än män för samma jobb, utsätts för våld av män, i mycket högre grad blir våldtagna (av män), tvingade in i prostitution, bortgifta mot sin vilja, får sin sexualitet, reproduktion och klädsel kontrollerad eller inte får möjlighet till utbildning etc etc.

Att det ser ut så här är nog inte en överraskning för någon (utom Pär Ström möjlitgvis) och därför är det nog inte heller ett särskilt radikalt påstående att säga att det finns vissa patriarkala strukturer i samhället. Till exempel så har FN och Europarådet anammat det här perspektivet i sina konventioner - vilket tycker jag visar på att radikalfeminismen nästan har blivit mainstream. Två så ängsliga politiska institutioner skulle ju knappast utgå från en manshatande, matriarkisk -ism när de skriver sina traktat.

Det är så synd att radikalfeminismen fått dras med en sådan negativ stämpel. Kanske kan jag hjälpa till att tvätta bort lite av det med det här inlägget. Jag hoppas det för jag tycker att alla borde kalla sig (radikal)feminister, i alla fall om man vill ha en jämställd värld.

Inga kommentarer: