torsdag 8 mars 2012

Internationella kvinnodagen

Bild tagen vid studentbostadsområdet Paranetesen i Lund.
Idag är det internationella kvinnodagen. Den började bra med att jag satte på Gomorron Sverige där de först diskuterade löneglappet mellan män och kvinnor och sen pratade om att hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken för kvinnor men få vet om det. Bra, tänkte jag, att de uppmärksammar kvinnor och kvinnors problem på internationella kvinnodagen - som sig bör. Men sen hade de bjudit in Johan Glans? Varför inte bjuda en kvinnlig gäst istället? Det finns ju inte direkt brist på kvinnliga komiker. Eller är det för mycket begärt att ha ett enda freakin' program som enbart handlar om kvinnor? Svt är kanske rädda att männen ska känna sig diskriminerade. Det är ju inte så annars liksom att fokus brukar vara på männen...

För övrigt önskar jag att jag skulle göra massa roliga saker idag, t ex demonstrera eller gå på föreläsningar eller något. Men nej, jag ska skriva på min uppsats:(  - som ju i och för sig handlar om kvinnors rättigheter:). Och sen ska jag träffa den här tjejen, det ser jag fram emot!

Inga kommentarer: