torsdag 12 oktober 2006

Äntligen!

Och Nobelpriset 2006 går till - tam ta tam - Orhan Pamuk.

Jaha. Jag hoppades på Joyce Carol Oates, men icke alltså.

När jag ändå är inne på litteratur, kan jag inte låta bli att gnälla lite. Varför läser folk bara deckare? Camilla Läckberg hade tre böcker på topplistan för några veckor sedan, pinsamt! Det finns ju så himla många andra bra böcker som inte är deckare eller thrillers, t ex

Blonde av Joyce Carol Oates
Konsten av vara Ela av Johanna Nilsson
vilken diktsamling som helst av Bruno K Öijer
Öster om Eden av John Steinbeck
Madame Bovary av Flaubert

Måste läsa om Madame Bovary, alldeles för länge sedan sist. Och måste skaffa prenumeration på DN, behöver min dagliga dos snobbkulturjournalism. Har inte längre någon koll på litteraturen, illa illa.

Förresten, nu är det fyra ministrar som gjort bort sig (Maria Borelius, Cecilia Stegö Chiló, Tobias Billström och miljöministern som jag inte riktigt kommer ihåg vad han heter). Pinsamt! Jag tycker faktiskt lite synd om Reinfeldt, kan inte vara särskilt kul att vara statsminister just nu.

3 kommentarer:

henc sa...

Om ministrarna; - det framgick inte om de som inte betalat tv-licens hade någon tv under tiden.

Anonym sa...

Tycker inte att det ar sa pinsamt (ifall vi haller oss till TV-lisensen). Eftersom iaf Billstrom och Chilo kommer fran nyliberalismen sa ar det ganska naturligt. Mer pinsamt ar det kanske att det nu verkar som att det ar ratt manga politiker som inte betalat den...

"Samtidigt finns det tecken som tyder på att i vart fall nyavgågna (s)-ministern Berit Andnor och miljöpartiets språkrör Peter Eriksson är genuina tv-licensskolkare. Andnor har inte betalt och bor ensam. (Hon är ihop med AMS-chefen, men de är särbo.) Eriksson separerade i början av sommaren och tycks nu antingen inte ha tv eller ha skolkat från licensen."

HAX

Pamuk var ett vantat val...nja. Glad dock att du namnde Steinbeck. Hans Cannery Road och de andra alkis bockerna ar det basta i litteraturvag.

Nu nar jag anda skriver kan jag ocksa saga att du inte behover DN. Snobbkultur ar ungefar lika nodvandig som Emma Andersson.

En bra deckare ar dock Upplosningen av CJ Samnson.

Anna sa...

vad ska man läsa om man inte läser DN då? ngn slags tidning vill jag ha.

Henc, de hade nog sagt till om de inte haft tv.

det pinsamma är inte vad de gjort, utan deras töntiga bortförklaringar. "Jag tjänade bara några miljoner, så jag hade inte råd att betala vitt". "Jag har bara bott i sverige i 9 ¨r, jag har inte hunnit anmäla innehav av tv." Eh...