lördag 3 maj 2008

saker jag är rädd för





1. att aldrig flytta från Sverige och bo här resten av mitt liv. Låter kanske ytligt men jag får panik light och klaustrofobivibbar när jag tänker på att alltid bo i Sverige. Jag vet att det här är ett jättebra land på många sätt men klimatet. Jag kan inte bo i ett land där det är höst eller vinter halva året varje år, det går inte. Jag måste ha värme och sol i alla fall två tredjedelar av året. Det hänger egentligen bara på mig om det här ska slå in eller ej men det bidrar också till att det blir jobbigt för då har jag själv allt ansvar.

2. att Anders och alla mina vänner ska överge mig och jag blir ensam. Ofrivillig ensamhet är nog bland det värsta som finns och det finns inget som gör mig så obehaglig till mods och ger mig en så tung klump i magen som ensamma människor. Ibland när jag är extra blödig börjar jag gråta när jag ser antimobbningsreklam på tv (som den med den lille killen som förföljs av massa elaka ord som är överallt men så en dag har han ett rött "hej" i sin ryggsäck. så fint!) och det skär i hjärtat när gamla gubbar och tanter handlar färdiglagad mat i enportionsförpackningar på Willys och det är så uppenbart att de är änkor eller änklingar och nu är de ensamma och alla deras vänner är döda och deras barn och barnbarn har inte tid att hälsa på dem och de måste äta sina mikrovärmda middagar i ensamhet framför tv:n. Hjärteknip.

3. att jag ska tycka att livet är meningslöst. Ibland kan jag känna så i kortkorta små ögonblick men jag lyckas alltid tränga undan de tankarna men vad händer om jag inte kan det en dag? Om jag tycker att allt saknar någon mening? Det är inte så att jag tror att skulle bli suicidal men jag skulle kanske hamna i någon slags djup depression och tänk om jag inte tar mig upp ur den? Tänk om jag har barn, de kan ju få men för livet.

2 kommentarer:

kaffechoklad sa...

tror att alla känner den där ångesten över att livet ska bli meningslöst...men jag tror det är få som verkligen kommer känna det under en så lång period att det blir depression av det, och inte du, inte nån som vill göra saker. vet att det är meninglöst att säga, men iaf, ingen idé att oroa sej...
kram på dej sis!

Anonym sa...

I'm afraid of being stuck here forever too, yikes... *must not happen* EVER!
As for being/ending up alone; I can't imagine you living the lifestyle of a solitary, microwave meals-in-front-of-the-TV no social contact chicka (unless you change your mind and WANT to, of course!)
BECAUSE a) you adore talking to other people too much b) you have LOADS of friends and family who love and appreciate you c)you are proactive. You wouldn't let yourself end up like that.
Now....stop thinking about such depressing topics and PLEASE blogg about something interesting and delicious t ex. McDreamy eller McDonalds eller a girls only weekend away to some horribly luxurious island. Peace out you good thang xoxox