måndag 19 september 2011

Dagens kvinnohat 110919

Men ärligt talat, Sydsvenskan, vad är det här? Ni skriver en helt okritisk och gullifierande artikel om en 60-årig svensk man som skaffat sig en mail order bride i Thailand? Really? Bara det att uttrycken "fruimport" eller "mail order bride" inte förekommer överhuvudtaget i artikeln visar på att journalisten inte verkar ha något intresse alls av att sätta det här i något sammanhang eller analysera varför den här mannen gör som han gör, dvs köper en kvinna att ha som fru.

Mail order brides är en variant av prostitution, inget annat. Hade Sydsvenskan skrivit en sån här icke-ifrågasättande artikel om det handlat om en man som köpt en prostituerad kvinnas kropp på traditionellt vis? Skulle inte tro det.

Innan ni nu säger att alla har väl rätt att berätta sin historia och journalisten har rätt att vinkla sin artikel som hen vill osv - absolut. Men jag har rätt att kritisera den och jag tycker inte att det är ok att skriva om en så vidrig och uppenbarligen kvinnohatisk företeelse som fruimport utan att ha ett genus/feministperspektiv på det, eller i alla fall ifrågasätta gubbens handlingar.

5 kommentarer:

Lina sa...

Fy fan! Det är ju så att det vänder sig i magen! Prostitution är verkligen den enda rätte etiketten!

Leonor sa...

Håller med. Helt vidrigt! Det är att sjunka så lågt från båda sidor på något sätt ... Vill han ha en efterbliven fru eller? Som bara går hemma och pysslar och inte ifrågasätter sin tillvaro för fem öre?!

Däremot håller jag inte med om att artikeln är okritisk och gullifierande. Bara rubriken gör ju att man känner att något är fel, och fotnoten på slutet talar ju om att de tar upp det globala dejtandets konsekvenser. Konsekvenser får för mig i det här sammanhanget en väldigt negativ klang, som jag hoppas är medveten.

AnnaBanana sa...

Leonor: men samtidigt kallar journalisten det här för dejting när det i själva verket handlar om prostitution. Det är gullifierande tycker jag.

Leonor sa...

På ett sätt, ja. Men är det inte precis en sådan reaktion de vill få fram - vadå, dejtande det är ju prostitution!?

Det kanske inte alla gör i och för sig, och då får jag faktiskt ändra mig och hålla med om att det borde antytts lite tydligare.

Fröken Bella sa...

Vänta bara tills frugan skaffat sig jobb/utbildning/status och fattat att hon är värd bättre än en man med taskig kvinnosyn!