lördag 24 september 2011

tips-y

Måste tipsa om två asbra grejer:

Först, boken Egalias döttrar - en roman där kvinnorna har makten och männen är hemmamän, är rädda för att bli våldtagna och bär handväska. Det är alltså en spegelvänd version av vårt samhälle, där männen är förtryckta istället för kvinnorna. Oerhört intressant bok som verkligen får en att tänka efter och ifrågasätta varför världen ser ut som den gör. Bara det att så många ord i vårt språk utgår från mannen - man, människor, sjömän, manskap, mansålder. I Egalias döttrar utgår dessa ord istället från kvinnan, t ex heter det kvinniskor, inte männsikor. Jag har inte tänkt så mycket på det förut, att mannen är normen i vårt språk.

Andra tipset - filmen Thelma & Louise. Jag har sett den förut, för kanske 10 år sen, och tyckte då att den var jättebra. Jag såg om den igår och jag kan säga att den definitivt håller måttet. Så himla himla BRA! Bästa womance-filmen ever. Den lyckas få med så många aspekter av kvinnohat och våld mot kvinnor samtidigt som den är empowering och får en att vilja ställa sig upp och skrika "girl power!" x antal gånger.

Womance ftw!

3 kommentarer:

elsa sa...

Åh, Thelma & Louise är lätt på min top 10: The best movies äver!

Anna sa...

den är med på min sån lista också! gud vad bra den är

Elsa sa...

Det allra bästa är ju slutet. Att det är lyckligt men ändå absolut inte.