lördag 3 september 2011

Det är dyrt att vara tjock

En av de jobbigaste och mest opraktiska sakerna med att inte vara smal är att mina lår inte bara nuddar varandra när jag står upp utan dessutom trycker och "gnuggar" sig i varandra. Det blir alltså en viss friktion när jag rör på mig. Detta resulterar bland annat i att jag får skavsår på låren om jag är barbent och inte smörjer in låren med sk "bodyglide" (som låter som glidmedel men är något helt annat), vilket är en aning påfrestande på sommaren. Det värsta med rejält tilltagna lår är dock att precis alla tyger i alla byxor och strumpbyxor jag har så småningom slits sönder på innansidan av låren på grund av friktionen. Jag vet inte hur många strumpbyxor/byxor jag har använt genom åren tack vara det här. Varför kan inte företagen tillverka kläder med extra slitstarkt tyg för oss tjocka? Det blir förbaskat dyrt - och tidskrävande - att hela tiden behöva köpa nya kläder. Är man tjock är det inte heller lätt att hitta t ex jeans som sitter snyggt så hittar man ett par som faktiskt passar vill man gärna att de ska hålla ett tag. Så, om någon som arbetar på något modeförtag läser det här, kan ni inte börja tillverka byxor och jeans i stora storlekar med extra slitstarkt tyg på innansidan låren? Jag bjussar så gärna på den idén om jag får ett par bra jeans som jag kan använda i mer än ett halvår.

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Amen to that!
Sjukt jobbigt är det också om man har kjol och glömmer bort att låren gnider sig och så får man de där skavsåren som gör så satans ont! Jag brukar ha ont i flera dagar också och det suger verkligen.

AnnaBanana sa...

Eller hur! Det är asjobbigt. Skönt nu att det är höst så man kan ha strumpbyxor.

Anonym sa...

Jag säger bara vaselin och åter vaselin. En annan lösning är ridbyxor med helskoning (alltså slags förstärkning på insidan av låren). Tjao!