fredag 2 september 2011

Smurfette principle

Jag tittar på Gomorron Sverige (hatar för övrigt att de stavar det Gomorron och inte God morgon, så b), de har en nöjespanel där som bland annat precis har pratat om smurfarna. Den ena programledaren tar upp att smurfarna är väldigt manschauvinistiska varpå den enda kvinnliga paneldeltagaren säger typ "asså jag tycker inte man behöver diskutera smurfarnas ideologi utan  mest se dem som en kul grej"......................... Jomenvisst. Snacka om att sticka in en kniv i sin egen rygg. Jag har personligen mycket svårt att se kvinnofientlig, sexistisk populärkultur som "en kul grej", särskilt som det är väldigt, väldigt vanligt. Finns det någon tv-serie/film som inte på något sätt förstärker könsstereotyper och framställer män och kvinnor som varelser från två olika planeter? Jag kan inte komma på någon.

Håller ni inte med, kolla på det här klippet (eller kolla på det i vilket fall, det är riktigt intressant):

2 kommentarer:

b sa...

Notera att det är ifrån min absoluta favoritsida i hela världen www.tvtropes.org. Så många timmar jag har spenderat där! Stort like.

Anna sa...

jag måste börja kolla in den sidan!